התואר “גאון” מחולק בחופשיות יתר ובדרך כלל ללא הבחנה. במקרה של מתי כספי התואר הנשג בהחלט הולם. מי שעיצב חלק עצום מפסקול המדינה כשכתב, הלחין, עיבד, הפיק, תזמר וניגן בכמה מהאלבומים והשירים האהובים ביותר שנכתבו במדינה. כספי, מוזיקאי אקלקטי שיצר בעשרות סגנונות מעולם לא חשש מחדשנות מוזיקלית וידע כיצד ליצור צלילים חדשניים במעטפת פשוטה וקליטה. כמו כן, נרשמו תחתיו הישגים כמו גילויי כישרונות, הנסקת הקריירות שלהם והבאת תרבות שלמה אל לב הציבור עם עשייתו למקומה של המוזיקה הברזילאית בתרבות הישראלית.
כספי שנולד בקיבוץ חניתה, חלה בפוליו בגיל ינקות ונחשף למוזיקה בעודו ילד צעיר. הוא ניגן על חלילית ומנדולינה כשהיה בכיתה א’, משם עבר למפוחית ובגיל 10, החל ללמוד לנגן על פסנתר. כשרונו הרב הוביל את הקיבוץ לרכוש לו פסנתר בניגוד למקובל באותם הימים. כספי למד נגינה על פסנתר, תיאוריה מוזיקלית ועיבוד בגיל צעיר, דבר שמצביע על כישרונו הרב בתחום. עאת שירותו הצבאי עשה בלהקת פיקוד הדרום, בה החל להתמקצע כמלחין, מעבד ורב נגן. עם חבריו ללהקה גדי אורון ויעקב נוי הקים לאחר השחרור את שלישיית “לא אכפת להם” שהקליטה אלבום אחד. השמועה על המלחין המוכשר הגיעה גם לאוזנו של האייקון התרבותי, אריק איינשטיין, שהזמין את כספי לביתו לעבוד על שיר.
כספי הצעיר והנרגש ניגן לו את שהלחין ואיינשטיין ייעץ לו לגבי הוצאת השיר כאמן סולו. רגע זה השפיע על כספי הצעיר שהחל לפעול כיוצר עצמאי שהקליט סינגלים והלחין למחזות זמר. במהלך, את הבחינות למחזמר פגש בשלמה גרוניך שחלק עמו עניין במוזיקה ניסיונית ומעמיקה והשניים חברו לפרויקט משותף בשם “מאחורי הצלילים”. האלבום שהוקלט בהופעה בשנת 1973 תחת אותו השם, נחשב עד היום לאלבום פורץ דרך בהיותו אלבום רוק מתקדם ניסיוני שהיה רחוק מהזרם המרכזי כמו גם מהרוק שנעשה בארץ. על אף שהאלבום לא זכה להצלחה מסחרית, כספי המשיך ליצור ולפעול כשהוא מקליט באולפני “טריטון” החדשים את אלבום הסולו הראשון שלו שיצא ב-1974. באלבום, כספי מלחין, מעבד, מנצח ומנגן בכל הכלים. בנוסף, גם מתפעל לבד את הציוד באולפן. האלבום שנושא את שמו הפך להצלחה עם להיטים כמו “איך זה שכוכב אחד מעז” ו”כשאלוהים אמר בפעם הראשונה” שכללו שירי משוררים מולחנים ברגישות רבה עם יכולת טכנית גבוהה. אלבומו השני שגם נשא את שמו כלל להיטים אהובים ומעובדים היטב כמו “הנה הנה” ו”ברית עולם” בו החל את שיתוף הפעולה עם אהוד מנור. הפזמונאי והמוזיקאי היו לשילוב מנצח ובלתי נפרד שהפיק יחדיו כמה מנכסי צאן הברזל של המוזיקה הישראלית.
לאורך הקריירה שלו, כספי גם הלחין והפיק אמנים ידועים ואהובים כמו חווה אלברשטיין, הפרברים, ריקי גל, מאיר בנאי, והלחין פסקולים לסרטים מצליחים כמו “חגיגה בסנוקר”, היה המנהל המוזיקלי של הפקות מצליחות כגון “ארץ טרופית יפה” שכלל רפרטואר של שירים ברזילאיים מתורגמים לעברית שהפכו להצלחה מסחררת והביאו את המוזיקה הברזילאית אל לב הקונצנזוס הישראלי. עם אלבומים גדולים נוספים שהוציא כמו “צד א’ צד ב'”, “סוף היום”, “ילדותי השנייה”, שיתופי פעולה עם סשה ארגוב ו”שירים במיץ עגבניות”, כספי במהלך הקריירה המוזיקלית הארוכה שלו התנסה במגוון רחב של ז’אנרים כמו רוק מתקדם, פ’אנק רוק, רגאיי, ג’אז, פופ, סמבה, שירי ילדים ואפילו ראפ.
מתי כספי היה ונשאר שם נרדף למצוינות בלתי מתפשרת, עם שירים מורכבים שנוגעים לליבם של רבים. אישיותו הייחודית, השערוריות שנקשרו בשמו וגישתו ההומוריסטית הפכו אותו לדמות שאין כמותה בתרבות הישראלית בנוסף לתרומתו העצומה למוזיקה בפרט ולתרבות הישראלית בכלל.