אריק איינשטיין שנולד ב-1939, תשע שנים לפני קום המדינה, היה הישראלי האולטימטיבי. האישיות הרגועה והקלילה שלו, יכולתו לזהות כישרונות גדולים לשיתוף פעולה ועם קול בריטון והגשה כריזמטית, אריק איינשטיין היה לדמות מפתח בתרבות הישראלית, שלרבים מזכיר משהו בחברה שהיה ואיננו עוד. במהלך הקריירה שלו, היה גם אחד ממפיצי בשורת הרוק בישראל עם כמה אלבומי רוק עבריים כחול לבן שעיצבו את הפסקול של המדינה עם שירים שמושרים גם כיום בין אם ברדיו או באירועים ממלכתיים.
איינשטיין, בנו של השחקן יעקב איינשטיין, היה לילד בעל כישורים ספורטיביים שהיה אלוף הנוער בהדיפת כדור ברזל וקפיצה לגובה. עם גיוסו לצה”ל, שאף להיות מדריך לחינוך גופני. שאיפה שנגדעה בשל בעיות קוצר הראייה של איינשטיין. עובדה זו הובילה אותו להיבחן ללהקת הנח”ל שקיבלה את הצעיר המוכשר בזרועות פתוחות. הוא צבר מוניטין כשחקן קומי בעל יכולות חיקוי מרשימות. עם שחרורו, החל להשתלב בכמה מההפקות וההרכבים המצליחים של שנות החמישים והשישים. מ”בצל ירוק” יחד עם בוחניו ללהקה הצבאית חיים טופול ואורי זוהר שיהיה לדמות משמעותית בחייו של איינשטיין, “שלישיית גשר הירקון” עם בני אמדורסקי ויהורם גאון וכמובן, “החלונות הגבוהים” עם שמוליק קראוס וג’וזי כץ שיהיה לבשורה מרכזית עם תחילת התהוותו של הרוק הישראלי. השתתפותו בפסטיבלי זמר ובסרטים שוברי קופות כ”סאלח שבתי” של אפרים קישון תרמו לפופולריות הגוברת שלו.
איינשטיין הוציא את אלבום הבכורה “שר בשבילך” ב-1966, שהיה אלבום פופ מתוזמר. הקריירה שלו משתנה כשהוא פוגש בחור צעיר מקיבוץ משמרות בשם שלום חנוך שמלחין לו מכלול שירים שהופך להיות האלבום הבא שלו “מזל גדי” שיצא ב-1968. מדובר באחת ההפקות המושקעות בפופ הישראלי שרמזו על העתיד לבוא. שנה לאחר מכן, איינשטיין הביא את בשורת הרוק העברי כשחבר ללהקת הצ’רצ’ילים המהפכנית שפעלה בשוליים, במועדונים של רמלה והמסגר בתל אביב, עד שאיינשטיין לקח אותם תחת חסותו. עם הלהקה כמלווה, איינשטיין הוציא בשנת 1969 את אלבומו השלישי “פוזי”. אלבום אקלקטי שעיקרו ברוק הפסיכדלי ששלט בארה”ב ואנגליה שנים לפני כן, בעיקר בהשפעת הביטלס, שנחשב בעיניי רבים לאלבום הרוק העברי הראשון.
שיתוף הפעולה של איינשטיין וחנוך הגיע לשיאו עם האלבום “שבלול” שיצא בשנת 1970. בניגוד ל”פוזי”, האלבום הזה היה אחיד לחלוטין בשיריו וכלל כמה מלהיטיהם הגדולים של השניים כמו “אבשלום”, “מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר” ו”קח לך אישה”. האלבום הפך להיות רב מכר מצליח, כשאיינשטיין יחד עם זוהר מקימים במקביל את חבורת “לול” הפרועה שיצרה סרטים ומערכונים לטלוויזיה כששיריהם של איינשטיין וחנוך מלווים את היצירה. “לול” הייתה לחבורה הפופולרית והאהובה במדינה ואיינשטיין קיבע את מעמדו סופית כסופרסטאר. עם עזיבתו של חנוך לאנגליה, איינשטיין החל לשתף פעולה עם מוזיקאים רבים שרובם הגדול חבים לו את הקריירות שלהם. ממיקי גבריאלוב באלבומים “בדשא אצל אביגדור” עם הלהיט הנודע “אני ואתה” ו”סע לאט”, יוני רכטר ב”האהבה פנים רבות לה”, יצחק קלפטר ב”שביר” ועוד רבים וטובים. איינשטיין המשיך להיות דמות אהובה בתרבות הישראלית כשהמשיך ליצור מוזיקה והופיע במספר סרטים נודעים ומצליחים כמו “מציצים” ו”עיניים גדולות” של אורי זוהר, “כבלים” של צבי שיסל, כמו גם קלטות ילדים שהיו אהובות בקרב דורות שלמים של ילדים ישראליים. גם אחרי פרישתו מן הבמה בשנות השמונים, המוניטין שלו לא נפגע והוא המשיך ליצור במגוון סגנונות. מזמר עברי, לג’אז, שירי ילדים ועד לפופ ורוק.
איינשטיין היה לזמר המושמע ביותר במדינה לאורך זמן רב ועם מותו, הוכתה התרבות הישראלית מכה קשה עם עזיבתו של אחד מעמודי התווך שלה. צנוע ומוכשר, כריזמטי ומשעשע, אהוב ביותר אבל לא לוקח את עצמו ברצינות, אריק איינשטיין היה ונשאר כאחת מהדמויות האהובות ביותר ברוק, במוזיקה ובתרבות הישראלית בכלל. בעיני רבים, הוא סימל את היופי הישראלי בתפארתו ודמותו עיצבה את ההווי הישראלי הישן והטוב שממחיש לרבים שלא חוו את עשייתו של איינשטיין בזמן אמת, כי אולי באמת היה פה שמח לפני שנולדו.