צ’רצ’ילים הוא אלבום הבכורה הנושא את שמה של להקת “הצ’רצ’ילים”, שיצא בספטמבר 1969 והחל עידן חדש במוזיקה הישראלית. זהו אלבום הרוק הישראלי הראשון שיצא בארץ. הוא מצביע על איכות השואפת להגיע אל יצירות שנוצרו בארה”ב ואנגליה של אותה תקופה, עם מוזיקת רוק אנרגטית ופרועה לפרקים, שהושרה באנגלית, עם תוספת של מוזיקה ים תיכונית שהפכה את המוזיקה לייחודית המבדילה אותה משאר הלהקות המחתרתיות בחו”ל שפעלו באותה תקופה.
הלהקה שהוקמה ב-1965, קיבלה את שמה מכינוי שדבק בגיטריסט הראשון שלה, יצחק “צ’רצ’יל” קלפטר. לאחר שינויים שנערכו בהרכב, בין היתר בעקבות התגייסותו של קלפטר לצה”ל, הלהקה כללה את המייסדים: מיקי גבריאלוב בבס, חיים רומנו בגיטרה ועמי טרייביש בתופים. החידוש “בצ’רצ’ילים” ביחס ללהקות קצב אחרות באותה התקופה, היו חבריה הנוספים שהצטרפו ללהקה בשנת 68, שני יוצרים שהגיעו ארצה מחו”ל: הסולן הקנדי סטן סולומון והגיטריסט והזמר רוב האקסלי מאנגליה. החיבור בין מוזיקאים מקומיים למוזיקאים המגיעים היישר מארצות מערביות בהן הרוק שלט, יצר צליל מיוחד שלא נשמע כמותו בארץ.
האלבום הוקלט מיד אחרי שהלהקה החלה לצבור תאוצה עם סיבוב הופעות בדנמרק, חימום ללהקת דיפ פרפל והחתמה ב”הד ארצי”. האלבום הוקלט ב-1968 ומכיל כמה מהדוגמאות הראשונות של להקה ישראלית שמנגנת מוזיקה לועזית בהשפעות הרוק הפסיכדלי וההארד רוק שהיו ללחם והחמאה של הקהל הצעיר בארה”ב ואנגליה. האלבום נע בין קטעים רועשים שגובלים בגאראז’ רוק, אפקטים חדשניים לתקופה, סולואי גיטרה מתוגברי דיסטורשן ובלדות פסיכדליות.
כמעט כל השירים נכתבו במשותף על ידי סולומון והאקסלי ובשפה האנגלית ביניהם ישנם קטעי הארד רוק מקפיצים כמו הפתיח Open Up Your Eyes שכולל באמצעו קקופוניה פסיכדלית, Strangulation השיר היחיד שאחד מחברי הלהקה הישראלים, מיקי גבריאלוב, היה שותף לכתיבתו יחד עם סטן סולומון ו-Comics, לעומת בלדות כמו Pictures in My Mind.
שניים מהשירים הידועים הם When You’re Gone שכתב האקסלי והפך להיות להיט ישראלי עם הביצוע העברי של אריק איינשטיין “אחינועם לא יודעת” ו-Subsquesnt Finale שגם אותו כתב האקסלי לבדו. ראוי לציון מיוחד הקטע המסיים Debka שנכתב במשותף עם המלחין והמנצח החלוצי, נעם שריף וכולל השפעות אתניות מזרחיות ייחודיות של הלהקה לצד פסיכדליה מערבית כבדה.
עם יציאתו, האלבום לא נחל הצלחה, ולאחריו הלהקה היגרה לאנגליה במטרה להצליח בעולם. האלבום עצמו נחשב כאחד האלבומים החשובים והחלוציים ברוק הישראלי בהיותו שונה וחריג בפסקול הישראלי של ישראל פוסט ששת הימים עמוסת הזמר העברי. מאז, התקליט המקורי הפך לפריט אספנים נדיר ששמו נודע בקרב אספנים בכל העולם.