שירי חג ומועד ונופל הוא אלבום הבכורה של הזמר, המשורר והיוצר מאיר אריאל שיצא ב-1978. זוהי כניסתו הפורמלית של אריאל לעולם המוזיקה, לאחר ש-11 שנים לפני כן, הוציא מיני אלבום בסגנון זמר עברי בשם “ירושלים של ברזל” לאחר ששירת במילואים בחטיבת הצנחנים במלחמת ששת הימים, מה שהעניק לו את התואר “הצנחן המזמר”. אריאל שלא אהב את העובדה שאינו נלקח ברצינות בשל התואר שהוצמד לו, עזב את המוזיקה ויצא לשליחות בארה”ב כשליח עלייה מטעם הקיבוצים. מאמריקה חזר כשהוא עמוס השפעות של פולק אמריקאי ובעיקר בוב דילן.
אריאל, בן לקיבוץ משמרות, שם ידו בפעילות מוזיקלית כשכתב טקסטים לכמה מהזמרים המצליחים במוזיקה הישראלית כמו אריק איינשטיין וכן גם בן קיבוצו שלום חנוך. במקביל, תפקד כמזכיר הקיבוץ עד שהחליט בגיל 38, להתחיל ליצור מוזיקה. כשתחתיו מספר טקסטים שהולחנו על ידו עם הגיטרה האקוסטית, הקליט את החומר לאלבומו כשחנוך מפיק את האלבום עם כמה מהנגנים והזמרים המצליחים במוזיקה הישראלית כמו הגיטריסט גרי אקשטיין, הבסיסט מיקי שביב וגם נורית גלרון ויהודית רביץ ששרו קולות רקע.
האלבום הוא שילוב בין הפולק הרוק הישראלי לבין מסורות של הזמר העברי שנטוע בשורשי המוזיקה הארץ ישראלית עם מספר סגנונות נוספים הנשמעים כמו בלוז, ג’אז ובוסה נובה. הטקסטים היו עשירים בשפתם וכללו עיסוק בנושאים שונים. כמה מן השירים הפכו להיות להיטים אהובים במדינה שמושמעים גם כיום ברדיו. “שיר כאב” הפותח הוא אחד משיאיו של אריאל ששוטח על פני שבע דקות, את הסכסוך הישראלי פלסטיני בדמות משולש אהבה.
“ארול” שנכתב בתקופת שהותו בארה”ב, עסק בטיפוס תימהוני בקיבוץ ו”טרמינל לומינלט” שהפך ללהיט הגדול ביותר באלבום עם וזכה לאינספור פרשנויות על שיגעון או סקס. האלבום נחשב לאחד החשובים בנוף המוזיקה הישראלית וכנראה גם החשוב ביותר של אריאל, על אף שלא זכה להצלחה עם יציאתו ואריאל קיבל שם של אינטלקטואל משונה ומעורר גיחוך בקרב הזרם המרכזי, למרות שצבר מעריצים כאמן קאלט אהוב.
עם השנים, ובעיקר אחרי מותו של אריאל, כמו שקורה לעיתים עם אומנים לא קונבנציונליים, האלבום כמו גם אריאל עצמו, קיבל את הכבוד והמעמד המגיעים לו כאשר האלבום משקף את הזמר היוצר בסגנון הפולק בגרסה הארצישראלית, שהציבה מראה בפני החברה הישראלית, עובדה שהעניקה לאריאל את הכינוי “בוב דילן הישראלי”.