שלום חנוך, יוצא קיבוץ משמרות, היה ונשאר אחד מעמודי התווך של הרוק והמוזיקה הישראלית. מאז התגלה ע”י אריק איינשטיין, הזמר הצעיר הפך להיות לפסקול של מדינה בתקופה שהייתה ואיננה. במהלך השנים, הוא התבגר יחד עם הרוק הישראלי, כשהתנסה במספר סגנונות בהתאם לתקופה. מרוק פסיכדלי לפולק רוק ועד לרוק מתקדם, ניו ווייב ובלוז רוק. בין אם כאמן סולו ובין אם בשיתופי פעולה או בלהקות, שלום חנוך נשאר אחד היוצרים האהובים ביותר במדינת ישראל כששיריו ואלבומיו נותרו כחלק מרכזי בסיפורה המוזיקלי של המדינה, בלי שהוא מפסיק ליצור ואף משתף פעולה עם אמנים צעירים.
חנוך החל לנגן על גיטרה בגיל 12 ועד גיוסו לצבא הספיק לכתוב לא מעט שירים בינים השיר “אגדת דשא” שהלחין למילותיו של בן קיבוץ נוסף, מאיר אריאל בהיותו בן 14 בלבד. הוא התגייס בשנת 1964 ללהקת הנח”ל ושימש כגיטריסט וזמר בכמה מהשירים הפופולריים של הלהקה. עם שחרורו מלהקת הנח”ל, החל לצבור ניסיון בתור מוזיקאי כשהחל בקריירה של זמר יוצר. השחקן יוסי פולק הפגיש את חנוך עם אריק איינשטיין המבוגר ממנו כמעט בעשור, שהתרשם מכישרונו של הצעיר והיה למוזיקאי הראשון שאיינשטיין שיתף עמו פעולה מתוך רשימה ארוכה של יוצרים מצליחים, שחבים את הקריירה שלהם לאייקון התרובותי.
חנוך הלחין את כל שירי אלבומו השני של איינשטיין “מזל גדי” שיצא בשנת 1968 ובו להיטים כמו “הימים הארוכים העצובים”, “כהה כהה” ו”מכופף הבננות”. האלבום המצליח פתח לחנוך שער להזדמנויות רבות לכתיבה והלחנת שירים לאמנים הפופולריים של התקופה. בן דורו של איינשטיין, בני אמדורסקי גם הוא זיהה את הפוטנציאל של הצעיר והקים עמו ועם חברו של חנוך לקיבוץ, חנן יובל, את “השלושרים”. הלהקה שהייתה אקט פופולרי מוצלח, הייתה דוגמה ראשונה ליצירת פופ רוק פסיכדלי ששילב בין הזמר העברי למוזיקת הפופ ששלטה באנגליה וארה”ב. חנוך הלחין להרכב שירים מצליחים כמו “מי מפחד מגברת לוין” ו”האוהבים את האביב”.
שנת 1970 מסמנת תחילה של תקופה חדשה בחייו של חנוך ובקריירה המוזיקלית שלו. באיחור קל, החלו האמנים הפופולריים בארץ לאמץ באופן מלא את צלילי הרוק ששלטו באנגליה וארה”ב. עם השפעה מרכזית של הביטלס, חנוך את איינשטיין יצרו יחדיו את אחד מאלבומי הרוק הישראליים החשובים ביותר – “שבלול”. האלבום כולל כמה מהלהיטים הגדולים ביותר של השניים בסגנון מוזיקלי יותר משוחרר ופחות מעובד ושפה עממית שפנתה לקהל הרחב ולסצנה התל אביבית הפורחת. זהו גם האלבום הראשון בו חנוך מקבל קרדיט כיוצר לצד איינשטיין ובכך מסמן את תחילת קריירת הסולו שלו אחרי שנתיים של כתיבה לאמנים אחרים. באותה השנה מוציאים השניים אלבום משותף נוסף בשם “פלסטלינה”.
בעקבות ההצלחה עם איינשטיין, גמלה בליבו של הזמר הצעיר החלטה לנסות את מזלו באנגליה ולהצליח ברמה בינלאומית. חנוך חתם בחברת התקליטים DJM כשהוא מלווה בנגניו של אלטון ג’ון. שירי הפופ רוק שחנוך כתב באנגלית, לא צלחו בממלכה כששיריו היו טיפה בים של יוצרים צעירים המנסים את מזלם. האלבום שקיבל את השם Shalom יצא ב-1971 והפך לאחד התקליטים הנדירים ביותר מאחר ולא הודפס מחדש היות ולא הצליח מסחרית.
עם מספר ביקורים קצרים בארץ, חנוך חזר ארצה סופית ב-1973. שנה מאוחר יותר, ליוצר מתי כספי היה חזון ליצור סופרגרופ כפי שהיה נהוג בחו”ל. הוא ניסה ליצור הרכב משותף יחד עם חנוך, דני ליטני ואריאל זילבר. הרעיון נגוז אך חנוך וזילבר הידקו את קשריהם ויצאו לדרך משותפת עם הקמת הרכב חדש שגם הוא ישנה את פני הרוק הישראלי. חנוך וזילבר, יחד עם יהודה עדר, איתן גדרון ומאיר ישראל יצרו את “תמוז”. הלהקה הביאה צבע חדש למוזיקה הישראלית היישר מאנגליה וארה”ב כשיצרה שירי רוק מתקדם ארוכים ושירי הארד רוק אנרגטיים בהשפעת להקות כמו לד זפלין וג’נסיס. סגנון שלא נשמע בארץ שעוד עיכלה את פירוקה של “כוורת”.
עם אלבומה היחיד, “סוף עונת התפוזים”, הפכה הלהקה להצלחה גדולה בארץ וחנוך חזר לתהילתו במולדתו. חילוקי דעות בין הלהקה לזילבר הובילו לפירוקה המהיר, כשחנוך מוציא את אלבום הסולו הראשון שלו בעברית “אדם בתוך עצמו” בהפקת אלונה טוראל שכלל את שיר הנושא האייקוני שהפך להיות אחד מלהיטיו הגדולים. תקופה זו הייתה לאחת מהתקופות המוצלחות בקריירה של חנוך, שהפיק גם את אלבומו של מאיר אריאל “שירי חג ומועד ונופל“.
מבחינת הקריירה האישית שנות השמונים נפתחו ברגל שמאל כשאלבומו המורכב “חתונה לבנה” לא צלח מסחרית, על אף שעם השנים הפך להיות אחד מאלבומי הרוק החשובים. לעומת זאת הוא הלחין מספר להיטים לאחרים בניהם: “סן פרנסיסקו על המים”(80) ו”האדם עץ השדה” (81) לנורית גלרון.
בשנת 1983 הקליט את אלבומו “על פני האדמה” שכלל בעיקר חידושים לשירים שכתב לאחרים אם כי האלבום וכן המופע שקידם אותו לא הצליחו ובעקבותיהם לקח חנוך פסק זמן.
אלבומו הבא “מחכים למשיח” שיצא בשנת 1985, הפך ללהיט עצום והיה לפסקול התקופה בעיקר עם שיר הנושא ששיקף את המשבר החברתי והכלכלי שישראל הייתה שרויה בו אחרי מלחמת לבנון הראשונה. הקריירה של חנוך המשיכה לעלות ולרדת אל עבר שנות התשעים כשהוציא להיטים גדולים לצד אלבומים כבדים שכשלו מסחרית.
שנות האלפיים עברו עליו בעיקר בשיתופי פעולה עם להקות ואמנים צעירים כמו מוניקה סקס ואף הראפר טונה. חנוך ממשיך לפעול וליצור גם בעשור הנוכחי מוזיקה חדשה. שלום חנוך נחשב לאחד מעמודי התווך במוזיקה והתרבות הישראלית כשהוא מציג לצד בלדות כובשות גם צד מחוספס שהיה כל כך חסר לרוק הישראלי בשנותיו הראשונות.