קאנטרי רוק

קאנטרי רוק, ששורשיו מוטבעים עמוק באדמה מלאה במסורות עממיות אמריקאיות, מאופיין בשילוב של גיטרות אקוסטיות ומילים המביעות רגש מצד אחד – ומקצבים מניעים של מוזיקת ​​הרוק מהצד השני. סגנון זה מצליח לשלב את האלמנטים המנוגדים ביותר, מדבר אל הלב, ולוכד את תמצית החיים הכפריים תוך אימוץ הרוח המרדנית של הרוק. כדי להבין את הז’אנר, יש להתעמק במקורותיו עוד מתחילת המאה ה-20.

“רגשות, אהבה, פרידה, שנאה, מוות, אמא, עוגות תפוחים…מוזיקת הקאנטרי מדברת על הכל”, כך הגדיר היוצר ג’וני קאש את אחד הז’אנרים החשובים במוזיקה. מוזיקת הקאנטרי, שנקראה תחילה בכינוי הגנאי Hillbilly Music, החלה את דרכה בשירי העם שהביאו המהגרים האירופים לאמריקה, ושימשה ביטוי מוזיקלי עבורם לחיי היום-יום והמאבקים של הקהילות הכפריות במקום מגורם החדש. סגנון זה אופיין בלחנים פשוטים, מילים מרגשות, והסתמכות על כלים אקוסטיים כמו גיטרות, בנג’ו ולעתים כינורות. עם חלוף השנים, מוזיקה זו החלה להתפתח לצד הנוף החברתי והתרבותי המשתנה במהירות בזכות המהפכה התעשייתית: הופעות הרדיו וההקלטות הנגישו את הסאונד האזורי לקהל רחב יותר, וסללו את הדרך להופעתם של כוכבים כמו ג’ימי רוג’רס המכונה לעתים ‘אבי מוזיקת הקאנטרי’.

מוזיקת הקאנטרי-רוק נולדה בכור ההיתוך המוזיקלי של דרום ארצות הברית במחצית השניה של שנות השישים, תקופה שבה הרוק פרח והתמקם בפסגת המוזיקה הפופולרית בעולם המערבי, ואמנים רבים חיפשו מקורות חדשים להשראה. בעוד שלהקות בז’אנרים אחרים חיפשו לפרוץ את הגבולות עם רוק פרוגרסיבי יותר, היו אלה אמני הפולק האמריקנים שביקשו ליצור מוזיקה שקרובה יותר לשורשים שלהם. בנוסף לכלים המסורתיים של הקאנטרי, בסגנון הזה בולט מאוד השימוש בגיטרת הפדאל סטיל, גיטרה עם דוושות ומנופי ברכיים המשנים את גובהם של מיתרים מסוימים כדי לאפשר נגינה מגוונות ומורכבת יותר. בנוסף, גיטרה זו יוצרת סאונד של סלייד וויברטי – מאפיינים המדמים את הקול האנושי. הסאונד הזה הפך למזוהה עם בלדות הקאנטרי רוק, ועם האומנים החשובים ביותר בז’אנר.

בחוד החנית של המהפכה המוזיקלית הזו עמדו אמנים פורצי דרך שהעזו להתריס נגד המוסכמות ולצעוד דרך חדשה בנוף המוזיקלי. תחילתו של ז’אנר הקאנטרי רוק למעשה קשור בשלוש להקות חלוציות חשובות בז’אנר: הראשונה, The Byrds, הוציאה מתוכה מספר חברי להקה חשובים שהפכו לחלוצים בז’אנר. הראשון שביניהם היה ג’ין קלארק, שעזב את ההרכב בשנת 1966 ויצא לקריירת סולו. אלבום הבכורה שלו, ששוחרר בינואר 1967, מבוסס על טהרת הפולק והקאנטרי רוק. הבירדס עצמם הוציאו את אלבום הקאנטרי רוק הראשון שלהם בשנת 1968, עם עזיבתו של דיוויד קרוסבי שהקים יחד עם סטיבן סטילס וגראהם נאש את הסופרגרופ Crosby, Stills, Nash & Young. במקומו של קרוסבי, צורף להרכב עוד אחד מחלוצי וסמלי הקאנטרי רוק – גראהם פרסונס. פחות משנה אחרי, עזבו הילמן ופרסונס את הבירדס והקימו הרכב חדש בשם The Flying Burrito Brothers. מאוחר יותר הצטרף אליהם חלוץ נוסף בז’אנר, ברני לידון, שלפני כן ניגן בהרכב הקאנטרי רוק ‘דילארד וקלארק’ שהקימו ג’ין קלארק מיודענו ודאג דילארד.

הלהקה השניה היא Buffalo Springfield בשנת 1968 התפרקה הלהקה ויוצאיה פנו אף הם לכיוון הקאנטרי רוק. סטיבן סטילס הקים כאמור את הסופרגרופ ‘קרוסבי סטילס ונאש’ ומאוחר יותר הצטרף אליהם חבר נוסף מהפאבלו ספרינגפילד, ניל יאנג. שני חברים נוספים בהרכב, ריצ’י פוראי וג’ם מסינה הקימו הרכב קאנטרי רוק חדש ומשפיע בשם Poco אליו הצטרף בסיסט עלום בשם רנדי מייזנר. בשלב זה אנו מגיעים ללהקה השלישית והמפורסמת ביותר בז’אנר, The Eagles, שהוקמה בלוס אנג’לס ב-1971, ושורשיהם של ארבעת חברי הלהקה המקוריים: ברני לידון, רנדי מייזנר, דון הנלי וגלן פריי נטועים עמוק בקאנטרי רוק. על מייזנר ולידון סיפרנו לעיל, ועכשיו הגיע תורם של הנלי ופריי שקשורים דווקא בדמות נשית מובילה בסצנה, הגברת הראשונה של הקאנטרי רוק, לינדה רונדשטט, שקולה העוצמתי וסגנונה המוזיקלי האקלקטי עזרו להגדיר את צליל הקאנטרי רוק של שנות ה-70. פריי והנלי ליוו את רונדשטט מזה זמן מה בהופעות חיות ברחבי ארה”ב עד אשר החליטו בתמיכתה ועידודה של רונדשטט להקים הרכב חדש בז’אנר. התרומה של ליידון ומייזנר, לצד אלה של פריי והנלי, הגדירו את הסאונד האייקוני של האיגלס וביססו אותם כלהקה הבולטת והפופולארית ביותר בז’אנר. הרכב נוסף או למעשה סופרגרופ שראוי לציון בז’אנר, Manassas, הינו הרכב שחיבר בין סטיבן סטילס עם יוצא נוסף מלהקת הבירדס שהוזכר לעיל, כריס הילמן. אין עוד ז’אנר ברוק שערבב בתחילת דרכו כל כך הרבה אמנים מהשורה הראשונה בביצה כל כך קטנה.

שם חשוב נוסף בז’אנר הוא בוב דילן, מהיוצרים הראשונים ששילבו אלמנטים של קאנטרי לתוך המוזיקה שלו, מה שניתן לשמוע במיוחד באלבום Blonde on Blonde אותו הקליט בנאשוויל שבטנסי, עיר בעלת מעמד אגדי במוזיקת הקאנטרי.

מורשת הקאנטרי רוק ממשיכה לחיות גם היום, ומהדהדת בקרב קהל צעיר ומבוגרים כאחד, כאשר הפופלריות המתמשכת שלו טמונה ביכולת שלו ללכוד את מהות חיי היומיום: השיאים והשפל, הניצחונות והמצוקות – באופן שמרגיש אותנטי ונצחי. אחת הדוגמאות העכשוויות לסגנון היא היוצר האמריקני בק, שאלבומו Morning Phase משנת 2014 מגלם את הרוח של הז’אנר ואת הסאונד שלו, וחולק קווי דמיון נושאיים וקוליים עם אלבומי קאנטרי-רוק קלאסיים. הוא זכה עם יצירה זו לתואר אלבום השנה בטקס הגראמי של 2015, מה שמוכיח כי הקאנטרי-רוק חי ובועט!

אלבומים

From Elvis in Memphis
Elvis Presley
Hotel California
Eagles
Highway 61 Revisited
Bob Dylan
Blood on the Tracks
Bob Dylan
Blonde On Blonde
Bob Dylan
After The Gold Rush
Neil Young

המייל הכתום

יש לכם חדשות במוזיקה? שתפו אותנו במייל הכתום

הירשמו לניוזלטר

ותקבלו עדכונים על כתבות, הופעות והטבות מיוחדות