דף הבית » פ׳אנק רוק
“סיימתי רק כיתה ז’ אבל יש לי דוקטורט בפאנק ואני רוצה להשתמש בזה למטרה טובה” אמר פעם ג’יימס בראון, והשאר היסטוריה. הפאנק רוק (Funk Rock), הינו תת ז’אנר של הרוק שהגיח בסוף שנות השישים של המאה ה-20 וערער הנחות יסוד רבות שהיו קיימות ברוק עד אז, והשפעותיו מורגשות עד היום.
היה זה הסנדק של הפאנק, ג’יימס בראון, ששילב אלמנטים ממספר ז’אנרים של מוזיקה שחורה ויצר צליל שהיה בו בעת שורשי וחדש לגמרי. אקורדים מורכבים מהג’אז הולבשו על מקצב לא קונבנציונלי שאת מקורותיו אפשר למצוא במוזיקה אפריקאית, וגיטרת הבאס החשמלית והתופים קיבלו את הבמה המרכזית. התוצאה הייתה מוזיקה סקסית, גרובית ומרקידה שהתאימה להמהפכה המינית בחברה האמריקאית של שנות השישים והרצון לפרוץ את גבולות המוזיקה הקיימת.
ג’ורג’ קלינטון, מייסד להקות Parliament ו Funkadelic שרבים מחבריה ניגנו לפני כן עם בראון, לקח את הצליל של בראון ושילב איתו מרכיבים ממוזיקת הרוק. כמו בפאנק, גיטרת הבס קיבלה במה מרכזית לצד הקצב הנינוח שבו הדגש הושם על נקודות אחרות במקצב ממה שהיה נהוג ברוק עד אז, מה שנקרא סינקופיזציה. מה שלקח את המוזיקה של קלינטון לכיוון שונה מהפאנק הן השפעות של רוק פסיכדלי והגיטרה החשמלית של אחד מנגני הגיטרה הגדולים בתולדות הרוק, אדי הייזל. כך נולדת ז’אנר חדש בתולדות הרוק, הפאנק רוק. השילוב הזה יצר במובנים מסוימים חזרה למקורות של הג’אז, עם מקום מחודש לאלתורים ארוכים ומעברי אקורדים מורכבים – כשהגיטרה החשמלית חוזרת להיות הכלי המוביל. אלבום המופת “Brain Maggot” של להקת Funkadelic הביא את כל אלה לפסגה מאלפת שבה הגרוב של ג’יימס בראון פגש סולואים מנסרים וליריקה חתרנית.
שנות השבעים הביאו לפריצה הגדולה של הפאנק רוק, כשלצד Funkadelic החלו לפעול להקות ששמו את הדגש יותר על הצד של הרוק מאשר הפאנק – מבלי לאבד את בסיס הקצב הפאנקי הנינוח והבאס החשמלי שמלווה אותו. Railroad Funk Grand מהווים דוגמא מצוינת לשילוב הזה, כאשר מצד אחד הם נשמעים כמו להקת הארד רוק אמריקאית, אבל בהקשבה שנייה ניתן לשמוע כיצד הבס והתופים הפאנקיים עומדות בבסיס המוזיקה. בשלב הזה הפאנק חדר עמוק לתוך המיינסטרים של הרוק,ואף חצה אל העבר השני של האטלנטיק. השפעות ושירים בסגנון ניתן למצוא גם בקרב האומנים המובילים בבריטניה דוגמת דיוויד בואי ו- The Rolling Stones. בשלהי שנות ה-70 ולתוך שנות ה-80 הוביל את הז’אנר עוד מוזיקאי שחור מחונן, פרינס.
האבולוציה של הרוק לא הותירה את השפעות הפאנק מאחור, והשניים המשיכו לקחת זה את זה לכיוונים פורצי דרך. סגנונות חדשים ומלאי דיסטורשן ברוק כמו המטאל וה- Punk Rock שולבו עם מרכיבים מהותיים מתוך הפאנק רוק על ידי להקות כמו Faith No More, Red Hot Chili Pappers, Rage Against The Machine ו- Primus, במה שלימים נודע כ- Funk Metel. נראה שככל שהרוק ימשיך לצמוח ולהתפתח, הגרוב של ג’יימס בראון ימשיך להעשיר אותו ואותנו.
יש לכם חדשות במוזיקה? שתפו אותנו במייל הכתום
ותקבלו עדכונים על כתבות, הופעות והטבות מיוחדות