מפלצות התהילה אלבומה החמשי של משינה, היה “ילד חריג” ברפרטואר של הלהקה, שהצליחה מאוד באותן שנים, אחרי ארבעה אלבומים ושלל להיטים. בתקופה זו שבה הגראנג’ פרץ לתודעה בצדו השני של הכדור, שלומי ברכה נשבה גם הוא בקסם המחוספס של הז’אנר, והלחנים באלבום נשמעו בהתאם. גם יובל בנאי שכתב את הטקסטים לאלבום “התיישר” לכיוונו, והמילים, בניגוד לאלו בשיריו הקודמים של בנאי שהיו הרבה יותר רומנטיות, הפכו אפלות וקודרות יותר. להתראות אהבה, שלום רוח נעורים.
האלבום שאב השראה רבה מלהקות אמריקאיות שפעלו באותן שנים, ולעתים ההגדרה של השראה גלשה לתחומים אפורים כמו השמיים של סיאטל.
הכל התחיל בנאצר? אם מקשיבים לשיר “Something against you” מתוך האלבום “Surfer rosa”, מבינים שהכל דווקא התחיל בפיקסיז… גם האלבום “Bossanova” של הפיקסיז היה אהוב על חברי הלהקה: “שלומית בונה סוכה” של משינה, ללא ספק הושפעה מ”ססיליה אן” מ Bossanova-כדי להעיף לנו את הסכך. גם “Ana” של הפיקסיז מאותו אלבום מראה לנו שאנה לא מאחרת, וגם לא גומרת, היא פשוט קפצה להופעת אורח בשינוי אדרת בשיר הנושא של “מפלצות התהילה”. אך חברי משינה לא מתרגשים מהטענות הללו, שחוזרות לפתחם בכל אלבום. הם אפילו הגיבו לכך בהומור באלבום, עם השיר “זה לא יכול להיות ישן”, שעל פי הטענות נועד לשלוח קריצה (או שמא אצבע משולשת?) לזאב נחמה, עם רפרנס ל”שיר ישן” של להקת אתניקס, לאחר שנחמה כינה את משינה “Made in Taiwan”
מעבר לשלל אמירות ציניות – משינה מציעים לנו להצטרף וליהנות מהמסע. חברי הלהקה העידו שזה היה האלבום שאותו הכי נהנו להקליט, התפרעו וחגגו את היצירה הזו כמו שלא חוו לפני כן בהקלטת האלבומים הקודמים. הגראנג’ רשמית עשה עלייה. עם זאת, כמו שיעיד כמעט כל עולה חדש לישראל בתחילת שנות ה-90 – הקליטה לא הייתה קלה. הקהל הישראלי לא מיהר לאמץ את “מפלצות התהילה” וחברי הלהקה, שהשקיעו באופן פרטי סכומים גדולים בהקלטת האלבום (כאלף שעות אולפן!), סבלו מנזק כלכלי אדיר.לקחו כמה שנים טובות עד שהאלבום הזה קיבל את מקומו הראוי, עם פגזים כבדים כמו “את באה לבקר” העוצמתי, או “איזה איש” עם ניחוח מערבון מהנה. גם אהוד בנאי הגיע לפרגן לבן דודו וחבורתו, והתארח עם קטע מפוחית מלא בלוז ואווירה בשיר “לילה בעיר”.
השיר שבסופו של דבר, היסטורית, היה המצליח ביותר באלבום וגם אחד המצליחים של הלהקה, סבל בזמן אמת מהתעלמות מוחלטת. רק במופע האיחוד של משינה ב-2003, יותר מעשור אחרי יציאת “מפלצות התהילה”, התנגנה גרסה משודרגת עם קישוטים אלקטרוניים באדיבות אבנר חודורוב של “אין מקום אחר”. אם ביקרתם ברחבת ריקודים כלשהי בשנים שהחל מאותה הופעה ועד ימינו, סביר להניח שסיימתם את הערב בהשתוללות חסרת מעצורים לצלילי השיר הזה. המפלצות בסופו של דבר, למרות הכל, זכו לתהילתן.