The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars הוא אחד האלבומים החשובים בקריירה של דיוויד בואי, אשר חיזק את מעמדו כאמן בעל חזון וכאייקון תרבותי. האלבום בוחן נושאים של זהות, תהילה ושל הרס עצמי. הטייטל עצמו, ‘עלייתו ונפילתו של זיגי אבק–כוכבים והעכבישים ממאדים‘, מרמז על קשת המשקפת את הגישה התיאטרלית של בואי ליצירת מוזיקה.
אחד החידושים המרכזיים של האלבום הוא יצירתו של האלטר-אגו זיגי סטארדאסט, דמות שאפשרה לו לחקור נושאים של זהות, תהילה וקיום בצורה תיאטרלית ועם בולטות ויזואלית ייחודית. פורמט אלבום הקונספט הזה, שבו כל שיר תורם לנרטיב גדול יותר, היה נדיר יחסית באותה תקופה ועזר לבסס את המוניטין של בואי כאמן בעל חזון. הסיפור המגולל באלבום עוקב אחר זיגי סטארדאסט, כוכב רוק אנדרוגיני שמגיע כדמות משיחית עם מסר של תקווה. כשזיגי זוכה לתהילה, הוא הופך לסמל של שחרור וביטוי עצמי, אך עם זאת, הוא מתמודד עם המלכודות הידועות של כוכבות, כולל התמכרות לסמים ומשברים קיומיים. האלבום בסופו של דבר מתאר את עלייתו המטאורית של זיגי ואת מותו בסופו של דבר, תוך לכידת המסע הסוער של אייקון הרוקנרול המומצא. מבחינה מוזיקלית, האלבום מאופיין בשימוש חדשני של בואי בכלים, כולל עבודת הגיטרה המחשמלת של מיק רונסון והקולות הייחודיים של בואי עצמו, מה שיצר נוף קולי המשלים בצורה מושלמת את הקשת הסיפורית של האלבום.
Starman הפך לאחד השירים האייקוניים ביותר של בואי, עם מסר של תקווה המהדהד עם קהלים ברחבי העולם עד ימינו. להצלחה תרם גם הביצוע של השיר בתוכנית הטלוויזיה הבריטית Top of the Pops , שבעזרת הבגדים, השירה והנוכחות הבימתית, חיזק את מעמדו של בואי כפרובוקטור תרבותי. רצועות בולטות נוספות באלבום כוללות את הבלדה המופנמת Rock’n’Roll Suicide ו–Five Years המעניק לזיגי עוד טון לנרטיב האפוקליפטי שלו.