Unknown Pleasures

יצא לאור: יוני 15, 1979
מספר אלבום: 1
אורך אלבום: 39:28
ז׳אנר: פוסט פאנק

Unknown Pleasures הוא אלבום הבכורה של הלהקה האנגלית ג’וי דיוויז’ן שיצא ביוני 1979 והיה לבשורה חדשה בעולם הרוק האנגלי. האלבום הוא אחד המכוננים בהתהוות סגנון הפוסט פאנק, שהפשיט את הפאנק רוק ושאף לכיוונים יותר אמנותיים, עם ליריקה פואטית בהשוואה לטקסטים האנרכיסטים של להקות הפאנק. האלבום הוא תוצאה של שלוש שנות עבודה של ההרכב עד ליטוש סגנונו הסופי. הלהקה הוקמה במנצ’סטר, עיר אפרורית וקודרת, בשנת 1976 וכללה את איאן קרטיס בשירה, פיטר הוק בבס, ברנרד סאמנר בגיטרה וקלידים וסטיבן מוריס בתופים. 

תחילה נקרא ההרכב Warsaw על שם קטע האמביינט באלבומו המכונן של דיוויד בואי Low שהשפיע על עיצוב צליל הלהקה. מאחר והיתה כבר להקה עם שם דומה, שונה השם למושג מתוך ספרו של הסופר שורד השואה הישראלי יחיאל דינור, “בית הבובות”. השם Joy Division היה תיאור המקום בו אסירות יהודיות במחנות שימשו את צרכיהם המיניים של החיילים הנאצים. הלהקה תפסה את תשומת לבו של כתב הטלוויזיה טוני וילסון, שהקים באותו הזמן חברת תקליטים קטנה בשם פקטורי, והחתים בה את הלהקה. בהמשך תהפוך החברה לאחת החשובות באנגליה, שכמה מהלהקות האלטרנטיביות המובילות של מנצ’סטר יוציאו דרכה את אלבומיהם. 

Unknown Pleasures כולל חומר מקורי שנכתב במהלך השנים, עם מוזיקה שכתבו שלישיית הנגנים, כשאת המילים כתב קרטיס. שני המרכיבים היו מורבידיים וייצגו דור מיואש בעקבות כישלון זעקת הפאנק, כשקרטיס כותב על קושי קיומי ופחד מתמיד בעולם פוסט מודרני מאיים בהשפעת כותבים כמו ניטשה, הרמן הסה, דוסטויבסקי ות.ס. אליוט. המוזיקה הייתה מינימליסטית, רזה ומבוססת על הריפים הדומיננטיים של הבס עם מקצב מונוטוני בהשפעת להקות קראוטרוק גרמניות. המפיק מרטין האנט, הקליט ומיקסס את האלבום בשלושה שבועות כשהוא מוסיף אפקטים שחיזקו את האווירה המורבידית שהלהקה שידרה. 

האלבום, שהיה לאחד האלבומים המכוננים של עידן הפוסט פאנק, זכה גם להצלחה מסחרית מכובדת עם יציאתו, כשג’וי דיוויז’ן הופכת לסנסציה באנגליה, כשהיא מנגנת בהופעות רבות וצוברת תאוצה, עניין שהקשה על קרטיס החרדתי שסבל גם מאפילפסיה. שנה מאוחר יותר התאבד סולן הלהקה איאן קרטיס והוא בן 23 בלבד. היה זה האלבום הראשון והאחרון של הלהקה שיצא בעודו בחיים. כמה מהשירים האייקונים של האלבום כמו Disorder, She’s Lost Control ו-New Dawn Fades, מצטיינים באווירה קודרת, ריפי בס קליטים, צלילי גיטרה משרי אווירה ותיפוף כמעט מכני. כל אלה היו לחלק מהבשורה של ג’וי דיוויז’ן שהשפיעה על עולם המוזיקה, בין אם האלטרנטיבי ובין אם בסגנונות אחרים, גם שנים לאחר התפרקותה והפיכתה לענקית הסינת’פופ ניו אורדר. 

אלבומים נוספים

המייל הכתום

יש לכם חדשות במוזיקה? שתפו אותנו במייל הכתום

הירשמו לניוזלטר

ותקבלו עדכונים על כתבות, הופעות והטבות מיוחדות