מדינת ישראל נגד קראוז שמואל הוא אלבום הבכורה של שמוליק קראוס. האלבום הוקלט בשנת 1971 אבל יצא רק שש שנים אחרי בשנת 1977. מדובר באחד האלבומים החשובים והמשפיעים בעולם הרוק הכבד הישראלי. בשישה שירים בלבד, קראוס מספק אלבום מלא בפרובוקציות, ג’אמים אינסופיים ורוקנרול טהור.
את שירי האלבום כתב קראוס בזמן ששהה בכלא בתחילת שנות השבעים בעוון החזקת סמים והחזקת נשק ללא רישיון. עטיפת האלבום שבה נראה קראוס בפרופיל מאחורי סורגים, כמו גם שם האלבום, אומרים הכול על יחסו למאסר זה.
האלבום נפתח ב”שישי חם”. השיר הוא מעין רמיזה עוקצנית עם משחק מילים לשימוש בחשיש, בכל ימות השבוע. לשיר גם צולם קליפ שבו נראה קראוס מגלגל ומעשן חשיש בשילוב צילום צבעוני ופסיכדלי, שנפסל לשידור בטלוויזיה. השירים “יום אחד” ו- “אמא טבע” הן גרסאות כיסוי עם מילים ששינה קראוס לשירים “אבשלום” של שלום חנוך ו- “Mother Nature’s Son” של הביטלס בהתאמה. בראשון קראוס מעלה תהיות והרהורים על סיפורי עם מפורסמים, וב- “אמא טבע”, הוא ממיר את הבלדה הקצרה והשקטה של הביטלס לג’אם בן כמעט 12 דקות עם גיטרות בועטות וקצב בלתי נלאה. השיר “מי אנחנו” הוא עוד עקיצה של קראוס, הפעם ליהדות בפרט ולאמונה בכלל. עוד קש על גב הגמל שגרם לגניזת האלבום לא הרבה אחרי שיצא לאור, במספר קטן של עותקים. השיר הבולט באלבום הוא שיר הנושא “קראוז צינוק” המתייחס למאסרו המתוקשר.
באלבום מנגנים הגיטריסט חיים רמנו, שמוליק ארוך על גיטרת הבס ואהרל’ה קמינסקי בתופים. כולם מכרים של קראוז מהסצנה התל אביבית של סוף שנות השישים. ארוך וקמינסקי שניגנו עם קראוס עוד עם “החלונות הגבוהים”, ורומנו יוצא להקת “הצ’רצ’ילים” שניגן עם אריק איינשטיין לראשונה באלבום “פוזי” לו תרם קראוז שלושה לחנים. השילוב של הרביעייה יצר אלבום ספונטני בועט ומלוכלך, רוק כבד ופסיכדלי ללא שום פילטרים של אחד היוצרים הראשונים בארץ שעשה את זה בעברית.
רק 27 שנים לאחר ההוצאה הראשונה, יצאה גרסת הדיסק של אלבום שהחזירה אותו לתודעה רחבה יותר.